In het najaar geniet iedereen weer van de typische herfstsmaken zoals appel, kaneel, gember, kruidnagel, stoofperen en niet te vergeten pompoenen. Pompoenen zijn onlosmakelijk verbonden met de herfst. De oogst is meestal in september, en in de herfstmaanden zijn ze daarna volop verkrijgbaar. Niet verwonderlijk dat pompoenen erg populair zijn voor Halloween. Maar ook om te koken worden pompoenen steeds geliefder en vind je steeds meer heerlijke recepten. Kortom, je kunt heel veel doen met pompoen en er zijn voor pompoen recepten.

Voorheen werden pompoenen vooral als decoratie gebruikt. Je ziet ze nog steeds in tuinen en op de herfsttafel in huis. Om te eten wordt de pompoen ook steeds populairder. Je kunt er oneindig veel mee koken en bakken, bijvoorbeeld in soepen, brood, gebak en geroosterd in de oven met verschillende soorten groenten. Vooral pompoensoep is enorm populair, vaak in combinatie met toevoeging van wortelen, gember of zoete aardappel.

Toch zit er wel verschil tussen de sierpompoenen en de pompoenen die je gebruikt voor recepten. Alle pompoenen zijn eetbaar als het soorten zijn met pitten. Andere soorten zonder pit zijn alleen voor de sier.

Pompoensoorten

Wist je dat pompoen geen groente is maar fruit? Ze zijn familie van de komkommer en de meloen.

Pompoenen hebben een licht zoete smaak. Je kunt ze niet rauw eten door de vrij harde structuur van het vruchtvlees. Maar gekookt of geroosterd worden ze zacht en sappig en kun je er heerlijke gerechten mee maken.

Er zijn diverse soorten pompoen, zoals de gewone pompoen, de flespompoen (ook bekend als butternut squash) en de oranje Hokkaido pompoen. De Hokkaido pompoenen hebben een vrij zoetige smaak en worden veel voor soepen gebruikt. Maar ook de andere soorten zijn hier zeker geschikt voor. De flespompoen heeft een langwerpige vorm en wordt veel gebruikt om te roosteren in de oven. De gewone pompoen kan ontzettend groot en zwaar worden, tot wel 45 kilo.

In pompoenen zitten veel gezonde voedingsstoffen en vitamines, zoals vitamine A. In 100 gram pompoen zit bijna 2,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Verder o.a. vitamine C (12% van de ADH per 100 gram) en kalium (23% van de ADH per 100 gram).

Zelf werk ik het liefst met flespompoen. Je kunt ze namelijk gemakkelijker snijden. Ik maak dan met een groot mes plakken van ca. 1 cm dik die ik daarna kan schillen. Overigens is schillen niet nodig, je kunt de schillen meekoken. In het lange smallere deel van de flespompoen zitten geen pitten. Het draderige deel met de pitten zit alleen in de bolle kant. Bij de andere pompoenen zit dat deel in het hele midden.

Over pitten gesproken, de pitten van de pompoen kun je eten. Lekker ook als garnering over de soep. Je kunt de pitten ook in een droge koekenpan licht roosteren, dan worden ze extra knapperig.

Koken en bakken met pompoen

De laatste tijd heb ik regelmatig geëxperimenteerd met koken en bakken met pompoen. Ik heb een aantal lekkere recepten bedacht. Deze zijn eenvoudig te maken en echt het proberen waard. Het fijne is dat pompoenen snel gaar zijn en heel goed verwerkt kunnen worden in zowel zoete als hartige gerechten.

Op internet kun je veel recepten vinden met pompoen. Hieronder vind je een aantal

  • Pompoen-gembersoep
    Vaak wordt pompoensoep gemaakt in combinatie met wortel, zoete aardappel of tomaat. Ik wilde er een pittiger accent aan geven, en heb daarom gekozen voor gember.
  • Pompoencake
    Nu eens geen banaan door het beslag, maar pompoenpuree. Erg lekker, vooral in combinatie met warme herfstsmaken zoals kaneel.
  • Pompoencurry met gehaktballetjes
    Het zachte van de pompoen combineert erg goed met pittige smaken van de curry.
  • Kipfilet met pompoen-paprikasaus
    De saus met pompoen smaakt fluweelzacht bij de paprika, een heerlijke combinatie.

Zoals je in deze blog hebt kunnen lezen, kun je veel doen met pompoen. Natuurlijk zijn er ontzettend veel mogelijkheden. Het leukste is om je eigen draai te geven aan de recepten en zelf wat ingrediënten toe te voegen of weg te laten. Veel succes met koken en bakken met pompoen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *