Intermitted fasting

Steeds vaker hoor je dat mensen aan intermitted fasting doen. Maar wat betekent dat nou eigenlijk en wat zijn de voordelen van intermitted fasting? Intermitted fasting kan vertaald worden met periodiek vasten. In dit artikel leggen we je uit wat de voordelen er van zijn en hoe je aan intermitted fasting zou kunnen doen. Aan het einde van dit artikel weet je of periodiek vasten iets voor jou is en of het bij kan dragen aan het behalen van je gezondheidsdoelen.

Intermitted fasting: zo werkt het

Wanneer je calorieën wilt verbranden en zo af wilt vallen, dan zijn er grofweg twee manieren om dit te doen. In de eerste plaats kan je heel sterk gaan letten op wat je eet. Het probleem is alleen dat dit voor veel mensen nogal moeilijk is vol te houden. Er is echter ook een andere manier om calorieën te verbranden. Dat is door te kijken naar wanneer je eet. Bij intermitted fasting, of periodiek vasten, gaat het om dat laatste. Wanneer je periodiek vast eet je bepaalde uren wel, terwijl je op andere uren niet eet. Op deze manier kan je relatief snel en duurzaam afvallen.

Voorbeelden van periodiek vasten

Er zijn verschillende schema’s waarin je periodiek kan vasten. Het meestvoorkomende schema is het schema waarin je 16 uur lang ‘mag’ eten terwijl je 8 uur niet eet. Het handige aan dit schema is dat je gewoon het ritme van de dag volgt. Dat maakt het makkelijker om dit schema vol te houden. In de praktijk kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld om 20:00 ’s avonds te beginnen met vasten. Vervolgens eet je dan niet tot een uur of twaalf van de volgende dag. Het fijne aan dit schema is dat je sociale activiteiten gewoon door kunnen gaan.

24 uur vasten

Het kan ook zo zijn dat je er voor kiest om 24 uur te vasten. Dit wordt meestal 1 tot 2 keer per week gedaan. Sommige mensen kiezen ervoor om tijdens die 24 uur helemaal niet te eten, maar het kan ook zo zijn dat je maar een klein beetje eet. Zo voorkom je dat je je slap gaat voelen.

Intermitted vasten in een 5:2 verhouding

Sommige mensen kiezen ervoor om te vasten in een 5:2 verhouding. Dit betekent dat ze 5 dagen normaal eten en twee dagen vasten. In de praktijk is het niet prettig om 48 uur achter elkaar niet te eten. Daarom kiezen de meeste mensen ervoor om tijdens die 48 uur niet compleet te vasten, maar om een klein beetje te eten. Zo worden ze door het vasten niet beperkt in hun functioneren.

Wat zijn de voordelen van intermitted fasting

Aan intermitted fasting is een aantal voordelen verbonden. Tijdens de periode waarin je niet eet gaat je lichaam andere processen in werking stellen. Zo wordt er meer groeihormoon aangemaakt, waardoor je weefsel sterker wordt. Daarnaast zijn er indicaties dat als eerste zwakke cellen afsterven. Dat wordt als heilzaam gezien. Een belangrijk voordeel van periodiek vasten is echter dat je lichaam meer energie gaat verbranden dan dat je binnenkrijgt. Uiteindelijk ga je dus afvallen. Voor veel mensen is dat het doel van periodiek vasten.

Voor wie is intermitted fasting niet aan te raden

Wanneer je gaat vasten, dan vergt dat natuurlijk wat van je lichaam. Dat is ook de bedoeling. Het is echter niet voor iedereen aan te raden om een periode te gaan vasten. Met name mensen die een zwakke gezondheid hebben, of mensen die Diabetes hebben, kunnen er beter voor kiezen om een ander dieet te volgen.